Koks i dagsrytmen

10. januar 2010

Alder:
6 mdr.

Koks i dagsrytmen

Kære Helen

Godt nytår til dig!

Vores piger er nu blevet 6 måneder, og jeg skriver til dig fordi der de sidste par uger er gået koks i en ellers velfungerende dagsrytme... Måske skal vi bare til at ændre på nogle ting, men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan.

PT er det således:

Tidlig morgen flaske og sover videre til ca. 7.30

Står op, pusles og får tøj på

Kl. ca 9 får de en flaske (Den vil de nu pludselig ikke altid have, så vi prøver lidt senere, men så er damerne jo efterhånden blevet trætte, og nogle gange må jeg lægge dem ud uden deres flaske fordi de brokker sig og gnider sig i øjnene, hvilket resulterer i, at de jo vågner efter kort tid, fordi de er sultne, og så bliver de vældig sure derefter fordi de er trætte.... ?!)

Sover 1. lur fra ca. 9.30-10. 30 og får en flaske, hvis de ikke spiste noget før de sov.
Ellers kommer de op og leger osv.

Ca kl 12 spiser de grød med frugtmos 1/2 dl måske lidt mere + vand af kop og får tilbudt flaske, hvilket de tit ikke vil have.

13.30 tilbydes de flasken igen og den spiser de så som regel.

Sover 2. lur fra kl. ca 14-16( Den lur er pludselig meget urolig, hvor de vågner op mange gange, og vi skal bruge temmelig lang tid på at få dem videre i søvnen?!)

Kl. 16 ...

Annonce

... får de flaske, som de spiser- der er ca 180 ml i flaskerne.

Kl. 18 får de grød med forskellig grøntsagstopping, da de stadig ikke vil spise noget som helst, der ligner en kartoffel + vand af kop, de har dog ofte ikke den store appetit her og spiser ikke ret meget, tilbydes flaske, som de tit heller ikke gider at have?!

Før fik de en 3. lur her, det har vi sløjfet fordi de før sov sådan en lang middagslur at den blev unødvendig, men når kl. er 18.30 nu... og ofte tidligere - hvis de er vågnet før fra deres lur - er de ved at være ret pylrede og trætte, ofte måske også fordi de er begyndt at sove så uroligt om dagen!?

Får nattøj på og flaske og puttes i seng, hvor de ofte hurtigt falder i søvn.

Midnat får de flaske igen....

Hvad synes du, vi skal gøre? Er det tid til en ny dagsplan, ny sengetid, ny madplan - nu da de er 6 måneder?

Før spiste og sov de super og var glade og tilfredse, nu brokker de sig tit og spiser "sjatagtigt".
- De sover stadig godt om natten kun afbrudt af deres måltider!

De blev født i uge 38+4 ved kejsersnit og vejede ca 2700 og 2600. De vejer 6,8 kg nu! Så de er jo ikke kæmpestore børn- og deres mor ville gerne have de spiste lidt mere:-)

Jeg håber du kan hjælpe os.

Tusind tak på forhånd

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder